Senest opdateret: 30-06-2025
Følgende betingelser finder anvendelse på alle aftaler mellem Kunden og Etikk Aps.
Virksomhedsoplysninger
Etikk ApS
Erhvervsvej 28B
2610 Rødovre
CVR: 38104667
Kontaktoplysninger:
Telefon: 40 23 23 18
E-mail: info@etikk.dk
Tilbud og priser
Alle tilbud er gyldige i 30 dage fra afsendelsesdatoen, medmindre andet er skriftligt angivet.
Accepteres tilbuddet senere end 30 dage, forbeholder vi os retten til at justere priserne i overensstemmelse med eventuelle prisstigninger.
Priser oplyst til private er inklusive moms, mens priser til erhvervskunder som udgangspunkt er eksklusive moms, medmindre andet fremgår.
Medmindre andet er angivet, anses de oplyste priser for komplette projektpriser, som inkluderer alle omkostninger i forbindelse med den aftalte leverance. Hvis en serviceydelse afregnes på timebasis, eller hvis der er variable omkostninger, vil dette være præciseret i tilbuddet.
Alle priser afgives med forbehold for de forhold, som er synlige under besigtigelsen, og indeholder ikke uforudsete forhold, der ikke var synlige på besigtigelsestidspunktet – eksempelvis uoplyste forhold i murværket eller skjulte konstruktioner, som kan påvirke monteringen og kræve ekstraarbejde.
Etikk ApS forbeholder sig retten til at trække afgivne tilbud tilbage inden 30 dage, og inden arbejdet påbegyndes, såfremt vi opdager fejl i beregninger eller ændrede forhold, som påvirker prisen.
Ordrebekræftelse & betalingsbetingelser
Ved ordrebekræftelse faktureres 50% af det samlede beløb.
De resterende 50% faktureres på monteringsdatoen. Hvis monteringen opdeles over flere datoer, enten som ønske fra kunden eller af nødvendighed for udførelsen, fremsendes 2. faktura efter første monteringsdato er gennemført.
Betalingsfristen fremgår af fakturaen. Ved forsinket betaling opkræves rente i henhold til renteloven. Etikk ApS forbeholder sig ejendomsretten til alle leverede produkter, indtil fuld betaling er modtaget.
Levering & risikoovergang
For privatsalg er den forventede leveringstid 3-6 uger fra betaling af 1. rate, mens den for projektsager er 4-8 uger. Forsinkelser kan dog altid forekomme og der ydes ikke kompensation for eventuelle almindelige forsinkelser. I ferieperioder kan der forekomme længere leveringstider end normalt.
Ved større projekter kan der forekomme delleverancer, og risikoen for hver delleverance overgår til køber ved modtagelse. Leveringsplaner aftales individuelt afhængigt af projektets omfang og kompleksitet.
Er en vare forsinket, søger vi altid at give rettidig besked via e-mail eller telefon såfremt dette er muligt.
Risikoen for produktet overgår til kunden ved fysisk levering eller overdragelse.
Montering
Alle produkter monteres af professionelle gardin- og markisemontører. Etikk ApS tilbyder ikke selvmontering, da korrekt og holdbar installation forudsætter faglig ekspertise.
Markiser, pergolaer, gardinskinner og solafskærmning monteres altid efter producentens forskrifter.
Kundens forberedelse
Kunden er ansvarlig for at sikre fri og sikker adgang til det aftalte monteringssted. Møbler, tæpper, planter og andet inventar omkring vinduespartier og arbejdsområder skal være fjernet eller tilstrækkeligt afdækket inden montørens ankomst. Etikk ApS kan ikke holdes ansvarlig for skader på ejendele, der ikke er flyttet af kunden.
Såfremt Etikks montører vurderer, at adgangs- eller monteringsforhold ikke er forsvarlige – fx pga. risiko for personskade, ustabile underlag eller uhensigtsmæssige arbejdsbetingelser – forbeholder vi os retten til at afbryde eller udskyde monteringen. Eventuelle meromkostninger som følge heraf faktureres kunden.
Kunden har pligt til at informere Etikk om kendte forhold, der kan påvirke monteringen. Uforudsete forhold på installationsstedet, såsom skjulte installationer, dårligt eller porøst murværk, manglende fastgørelsesmuligheder eller lignende, kan medføre ekstraarbejde og meromkostninger. Disse omkostninger faktureres særskilt og oplyses til kunden hurtigst muligt efter konstatering.
Ændringer efter ordrebekræftelse
Når en ordre er bekræftet, kan ændringer kun foretages efter skriftlig aftale og kan medføre forlænget leveringstid samt eventuelle meromkostninger.
Vores løsninger er baseret på de forhold, der gør sig gældende ved opmåling. Ændringer i forholdene, såsom montering af nye vindueskarme, ændring af gulvhøjde eller tilsvarende bygningsmæssige justeringer, skal straks meddeles til Etikk. Ved manglende information forbeholder vi os retten til at fakturere eventuelle omkostninger for justeringer eller tilpasninger.
Fortrydelsesret (for private)
Hvis du som privatkunde bestiller via fjernsalg (telefon, e-mail eller hjemmeside) eller uden for Etikk ApS’ forretningssted (f.eks. ved hjemmebesøg), har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Dog gælder fortrydelsesretten ikke ved bestilling af specialfremstillede produkter, jf. forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2.
Ved accept af tilbuddet samtykker du som kunde til, at produktionen igangsættes straks, og at fortrydelsesretten dermed ophører.
Hvis du bestiller en ikke-specialfremstillet vare, gælder den almindelige 14 dages fortrydelsesret.
Køber bærer ansvaret for at kontrollere farver, materialer og anden information, som angivet i tilbuddet, inden endelig accept.
Reklamation og garanti
Alle kunder har 2 års reklamationsret i henhold til købeloven. Det betyder, at er der fejl og mangler, er du, afhængig af den konkrete situation, berettiget til at få varen repareret, ombyttet (omlevering) eller få et passende afslag i købesummen. Dette er selvfølgelig betinget af, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.
For private forbrugere yder Etikk desuden 5 års garanti på de ind- og udvendige solafskærmningsprodukter. Garantien dækker fabrikations- og materialefejl, men begrænser ikke de lovbestemte rettigheder. Garantien gælder sideløbende med reklamationsretten, men begrænser den ikke. Garantien gælder ikke erhvervskunder.
Oversigt over garanti
Kontakt os for information om garantiperioder på specifikke produkter.
Synlige fejl og mangler skal anmeldes skriftligt senest 3 uger efter levering.
Reklamationer, der vedrører naturlige variationer såsom mindre farveforskelle er ikke berettigede. Sådanne variationer er almindelige og betragtes ikke som en reklamationsberettiget mangel.
Vi bestræber os på, at farver vist på skærme og billeder er så repræsentative som muligt. Der kan dog forekomme forskelle i farveoplevelsen afhængigt af skærmindstillinger og lysforhold.
Produktudførelse
Ved stofgardiner kan gardinerne naturligt svæve op til 2 cm over gulvet. En reklamation kan kun accepteres, hvis afvigelsen overstiger dette og ikke skyldes skævheder i gulv, loft eller andet bygningsværk.
Ved salg til projekter og erhverv kan stofgardinerne intentionelt produceres med højere afstand til gulv af hensyn til gulvvask og øget risiko for slidtage.
Ved gardiner med en færdighøjde over 3 meter er vertikale sammensyninger uundgåelige. Vores metervarer fremstilles i bredder op til 3 meter, og der skal desuden tillægges materiale til top- og bundforarbejdning (typisk 10–20 cm). Dette gør det teknisk nødvendigt at sy baner sammen for at opnå den ønskede højde. Sammensyningerne er en naturlig og almindelig del af produktionen og vil derfor ikke fremgå særskilt af tilbud eller ordrebekræftelser.
Mindre variationer i vævning, struktur, farve og finish kan forekomme i tekstilprodukter – også inden for samme metervare. Sådanne variationer anses som naturlige egenskaber ved materialet og betragtes derfor ikke som fejl eller reklamationsberettigede forhold.
Eksempler kan være:
Vi sikrer høj kvalitet i alle leverancer, men 100% ensartethed kan ikke garanteres ved anvendelse af naturlige eller halvsyntetiske materialer.
Ved rullegardiner vil der altid være et visuel mellemrum på ca. 2 cm i hver side mellem stoffet og beslagets ydermål. Dette skyldes, at selve gardinbanen er smallere end rullens fulde bredde for at sikre fri bevægelighed og korrekt funktion. Sidegab er derfor en teknisk nødvendighed og en almindelig del af produktets design.
Reklamationshåndtering
Hvis du oplever en fejl eller mangel ved din leverance, beder vi dig gøre os bekendt med reklamationen hurtigst muligt. Reklamationen skal indsendes skriftligt til info@etikk.dk og indeholde en klar beskrivelse af problemet samt tydelig billeddokumentation.
Når reklamationen er modtaget, vurderer vi sagen og vender hurtigt tilbage. Afhængigt af omstændighederne tilbyder vi reparation, omlevering eller et passende afslag i prisen. Vi bestræber os på en smidig og hurtig behandling, så eventuelle udbedringer kan foretages med mindst mulig gene for dig som kunde.
Ansvarsbegrænsning
Etikk ApS er ikke ansvarlig for indirekte tab, driftstab eller følgeskader. Over for erhvervskunder kan Etikks samlede erstatningsansvar ikke overstige fakturabeløbet for den pågældende leverance.
Etikk ApS er ikke ansvarlig for skader, der opstår som følge af kundens egne forhold, herunder forkert anvendelse, skjulte installationer, fejl i underlag eller bygningsfejl.
Mindre skader på bygningsdele og overflader - Mindre mærker, trykspor eller afskalning af puds og maling kan forekomme ved almindelig montering – særligt i ældre byggeri. Etikk ApS fraskriver sig ansvar for sådanne mindre skader, som er en naturlig følge af arbejdet. Ved montering i ustabilt eller beskadiget murværk hæfter Etikk ikke for eventuelle følgeskader.
Kosmetiske reparationer - Hvis der i forbindelse med montering utilsigtet opstår mindre skader som f.eks. afskallet puds eller lignende, vil vi naturligvis bestræbe os på at foretage en kosmetisk udbedring inden for rimelige grænser. Dette omfatter f.eks. udspartling af mindre huller og afslag. Vi udfører dog ikke malerarbejde eller genopretning af overflader ud over dette.
Skjulte installationer - Kunden har ansvar for at oplyse Etikk ApS om eventuelle skjulte installationer som el-ledninger, varmerør, vandrør, kabler eller lignende, som kan befinde sig i vægge, lofter eller gulve. Etikk ApS kan ikke holdes ansvarlig for skader, der opstår som følge af skjulte installationer, som ikke på forhånd er oplyst af kunden.
Genetablering ved fejlplacering eller ændringer - Hvis der ved monteringen opstår behov for omplacering af skinner eller beslag – fx som følge af fejlplacering, produktombytning eller justeringer ønsket af kunden – vil eventuelle efterladte huller blive udbedret med spartelmasse. Etikk ApS foretager ikke malerarbejde eller yderligere overfladebehandling. Kunden skal selv sørge for eventuel eftermaling for at genetablere overflader til oprindelig stand.
Kundens egne produkter og materialer - Ved montering, tilpasning eller håndtering af produkter eller materialer, som kunden selv har leveret – herunder kundens eget stof – påtager Etikk ApS sig intet ansvar for skader, fejltilpasninger eller utilsigtede konsekvenser, der måtte opstå i forbindelse med arbejdet. Da disse produkter ikke er leveret af Etikk og derfor ikke kan kontrolleres for kompatibilitet, kvalitet eller egnethed, kan de ikke erstattes, hvis der skulle opstå skader under opmåling, syning, montage eller anden tilpasning. Kunden bærer det fulde ansvar og risiko ved brug af egne materialer i samarbejdet.
Montering i bygningsfacader - Ved montering af markiser eller lignende facadeprodukter forudsætter Etikk ApS, at den pågældende bygning er egnet til fastgørelse på ydermuren. Kunden er ansvarlig for at oplyse Etikk ApS, hvis dette ikke er tilfældet – f.eks. hvis fastgørelse udelukkende må ske til bagmur eller spær. Hvis sådanne forhold ikke er oplyst forud for monteringen, fraskriver Etikk sig ethvert ansvar for efterfølgende skader som følge af forkert, men ellers fagmæssigt korrekt, fastgørelse på facaden.
Vi forbeholder os retten til at begrænse vores ansvar i det omfang, lovgivningen tillader det.
Servicesager
Ved service- og reparationsopgaver faktureres en timepris på 650 kr. ekskl. moms pr. påbegyndt time, medmindre andet er aftalt skriftligt.
Ved behov for hurtig udrykning pålægges desuden et udrykkergebyr:
Disse priser gælder udelukkende for service- og reparationssager og omfatter ikke opgaver i forbindelse med nyt salg.
Force Majeure
Etikk ApS kan ikke holdes ansvarlig for manglende eller forsinket levering, som skyldes forhold uden for vores kontrol, herunder men ikke begrænset til strejke, lockout, epidemier, krig, brand, naturkatastrofer, forsyningssvigt, transportproblemer og andre uforudsete hændelser.
Lovvalg og Værneting
Alle tvister afgøres efter dansk ret. For erhvervskunder er værneting Retten i Glostrup. For privatkunder gælder forbrugerens hjemting, jf. gældende regler.
Klageadgang for private forbrugere
Hvis du som forbruger ønsker at klage over en vare eller ydelse, bedes du kontakte os på info@etikk.dk. Hvis vi ikke finder en løsning, kan du klage til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via www.naevneneshus.dk. Du kan også anvende EU-Kommissionens online klageportal: www.ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af klage skal du angive vores e-mailadresse: info@etikk.dk.
Forbehold
Vi tager forbehold for tastefejl, prisændringer, udgåede varer og ændringer i leveringsforhold, ligesom vi forbeholder os retten til at annullere ordrer, vi ikke kan ekspedere grundet disse vilkår.
Der tages også forbehold for farvegengivelser, da skærmindstillinger og lysforhold kan påvirke oplevelsen af produktbilleder. Vi bestræber os dog på at give en retvisende gengivelse.
Ændring af handelsbetingelser
Etikk ApS forbeholder sig retten til at ændre disse betingelser uden forudgående varsel. Den version, der gælder for den enkelte ordre, er den version, der var gældende på tidspunktet for aftaleindgåelse.
Ved accept af tilbuddet accepterer kunden samtidig disse salgs- og leveringsbetingelser.
Dit rum – vores ekspertise.
Få personlig rådgivning hjemme hos dig selv og se, hvordan Etikk kan transformere dit rum med skræddersyede gardinløsninger.